תחבורה

תחבורה בלונדון

לונדון היא עיר ענק שבה אפשרויות תחבורה ותחבורה ציבורית מעולה מאוד מגוונות, מתקדמות ונוחות, גם אם לא תמיד זולות. כך תתניידו בצורה קלה ונוחה בלונדון.

השכרת רכב בלונדון

אופציה זו לא אמנם לא מתאימה לכל אחד/אחת, מה גם שיש אגרת גודש בכניסה עם רכב למרכז העיר, אך לעתים זו אפשרות נוחה, מאפשרת גמישות ומתאימה בעיקר למי שרוצה למשל לצאת לטיולים מחוץ ללונדון לאזורים יפהפיים שקשה לטייל בהם ללא רכב (למשל לאזור ה-Cotswolds היפהפה, או למשל לאזור האגמים שבצפון אנגליה, ה-Lake District.

באזורים הללו קצת קשה להסתדר ללא רכב, מה גם שמחירי הרכבות לחלקים המרוחקים יותר של אנגליה עלולים להיות יקרים יותר מאשר השכרת רכב. אפשרות זו מתאימה גם למי שמבקרים משפחה או לנים בעיקר באזורי הפרוורים המרוחקים של העיר, או מתכננים להשתמש בלונדון על מנת לטייל ׳טיולי כוכב׳ (סוג של טיול שבו לנים בעיר מרכזית ויוצאים ממנה לטיולים יומיים בסביבתה הלא רחוקה). אל חשש, אמנם בבריטניה הנהיגה הינה בצד שמאל של הכביש, אך לרוב ההסתגלות היא מהירה למדי.

כאן תוכלו למצוא רכבים להשכרה בלונדון במחירים מעולים!

מוניות / אובר בלונדון

המוניות השחורות הידועות של לונדון הפכו לאחד מסימני ההיכר של העיר, אך מדובר באופציית נסיעה יקרה למדי. עם זאת, חשוב לזכור שיש סיבה טובה למחיר: נהגי המוניות השחורות הן נהגים מיומנים מאוד. כדי לקבל את הרישיון להפעיל מונית שחורה בלונדון על נהג המונית המיועד לעבור הכשרה מפרכת וסדרת מבחנים שכוללת שינון של למעלה מ-25,000 רחובות ודרכי קיצור שונות.

אם כסף לא מהווה שיקול, לרוב השירות של המוניות השחורות יהיה מצוין, בטוח ואיכותי.

אופציה נוספת היא אובר, שירות נוח מאוד של מוניות (או נסיעות שיתופיות) שלרוב (כאשר לא מדובר בשעות עם ביקוש יתר בהן התעריף עולה) מתברר כזול יותר מהמוניות השחורות. על מנת להשתמש באובר בלונדון, עליכם כמובן להתקן את אפליקציית Uber בסמארטפון שלכם, להזין פרטי כרטיס אשראי בינלאומי, וכמובן ללמוד כיצד לעבוד עם האפליקציה (לא ממש מסובך, רק זכרו להיות מדוייקים בציון נקודת המפגש עם הנהג ונקודת יעד הנסיעה, ולעקוב אחר מספר הלוחית של הנהג שהזמנתם).

דבר נוסף שאני ממליץ הוא להשתדל להימנע מהערות פוליטיות, הערות כלפי מוסלמים או שיח פוליטי במוניות אובר (ובכלל בלונדון), וטיפ נוסף הוא להיות אדיבים ולא לטרוק את הדלת ביציאה מהמונית, על מנת לשמור על דירוג גבוה כנוסעים (בשנים האחרונות גם נוסעי אובר זוכים לדירוג מצד הנהגים, וכדאי לשמור על דירוג גבוה ככל האפשר כדי שנהגים לא יירתעו מלאסוף אתכם).

אפשרות נוספת לנסיעה במוניות זולות יותר מהמוניות השחורות היא להזמין מונית מסוג מיני-קאב, רק חשוב לזכור להזמין את המונית בעצמכם ולא לעצור מוניות מהסוג הזה ברחוב.

מסימני ההיכר של העיר. המוניות השחורות של לונדון

מסימני ההיכר של העיר. המוניות השחורות של לונדון

שאטלים ושירותי הסעות משדות התעופה של לונדון ובחזרה

אופציה נוחה וחשובה לישראלים (ובכלל) המעוניינים בנהג שיחכה להם בטרמינל עם שלט וייקח אותם משדה התעופה ישירות לפתח המלון.

מדובר בשירות נוח שמאפשר להגיע משדות התעופה של לונדון (שלרוב נמצאים רחוק ממרכז העיר) ישירות למלון במחירים אטרקטיביים יחסית, הודות לשיטת ה׳שאטל׳ – איסוף של כמה אנשים שמגיעים מאותה טיסה, ופיזור שלהם במלונות שונים במרכז העיר.

כמובן שיש גם אפשרות לנסיעה פרטית (כמו מונית רגילה לכל דבר), אך המחיר עשוי להיות גבוה בהרבה, לכן למעוניינים לחסוך, אופציית השאטל היא אפשרות מצויינת. ישנן חברות רבות המציעות שירותי הסעות ושאטלים לישראלים משדות התעופה ובחזרה.

אני ממליץ בעיקר על חברת ׳נהגוס׳, מהוותיקים והאמינים בתחום ויש עוד כמה חברות שמציעות שירות כזה: דרך המלך, משה הסעות, הדר נסיעות ועוד.

לפירוט נוסף על אפשרויות התחבורה משדות התעופה לעיר, קראו על שדות התעופה בלונדון.

השכרת אופניים בלונדון (כעין תל אופן לונדוני)

חובבי רכיבה על אופניים ישמחו לגלות שברחבי לונדון קיים שירות השכרת אופניים עירוני של בנק Santander שזכה לכינוי ׳בוריס בייקס׳ על שם ראש העיר לשעבר של לונדון בוריס ג׳ונסון, שהיה ראש העיר בתקופה בה השירות הושק.

שירות השכרת האופניים של לונדון, שמזכיר את העקרון של שירות ׳תל אופן׳, מציע השכרת אופניים עירוניות עם תחנות עגינה שמפוזרות ברחבי מרכז העיר, והתשלום מתבצע בכרטיסי אשראי.

לנוחותכם הנה סרטון הדרכה – כיצד להשתמש בשירות השכרת האופניים בלונדון:

נסיעה באוטובוסי תיירים בלונדון

במרכז לונדון, בעיקר באזורים בהם קיימות אטרקציות רבות של ״לונדון הקלאסית״ (בעיקר ברובע ווסטמינסטר וסביבותיו) ישנם שירותי אוטובוסים לתיירים (לרוב מדובר באוטובוסי קומותיים עם גג פתוח), שמכונים לרוב "Hop on, Hop off", שכן הם מאפשרים למחזיקי הכרטיס לרדת ולעלות באופן חופשי על האוטובוסים במסלול הקבוע, שלרוב עובר בין ה׳קלאסיקות׳ שמעניינות תיירים בביקוריהם הראשונים בעיר.

רשימת אוטובוסי התיירים, המסלולים והזמנת כרטיסים:

התחבורה הציבורית בלונדון

מערך התחבורה הציבורית הלונדוני מנוהל ע״י ה-TfL (ראשי תיבות של Transport for London) שהיא רשות התחבורה הלודונית, שאחראית על התחבורה הציבורית בעיר לונדון רבתי (אזורים 1 עד 8).

כל עוד אתם נמצאים בתוך תחומי העיר לונדון רבתי (Greater London) תוכלו להשתמש בכרטיס האוייסטר (Oyster card) שהוא כרטיס פלסטיק שמטעינים עליו סכום מסויים של כסף, כדי לנסוע בכל אמצעי התחבורה הציבורית השונים בעיר – רכבות, רכבות תחתיות, רכבות עיליות, רכבות קלות, אוטובוסים ומעבורות.

שימו לב שפרט לנמלי התעופה הית׳רו (Heathrow) ולונדון סיטי, שנמצאים בתחומי לונדון רבתי, כדי להגיע לשאר שדות התעופה שמשרתים את לונדון (לוטון, סטנסטד או גטוויק), לא תוכלו להשתמש בכרטיס האוייסטר, שכן מדובר ביציאה מתחומי לונדון רבתי, ובמקרה הזה תצטרכו לקנות כרטיס בנפרד.

במאמר הזה שהכנתי על התחבורה הציבורית בלונדון יש פירוט גדול יותר על כרטיס האוייסטר וכן על האפשרויות לקנות כרטיס טראוולקארד (Travelcard) שמקנה גם הנחות לאטרקציות.

אמצעי התחבורה הציבורית העיקריים בלונדון

הרכבת התחתית של לונדון (אנדרגראונד / טיוב) – London Underground / Tube

מדובר במערכת הרכבות התחתיות הגדולה באירופה ומהגדולות בעולם (וככל הנראה גם הראשונה בעולם), אחד מסימני ההיכר של לונדון ואחת ממערכות התחבורה הציבורית היעילות, הפופולריות והעמוסות בעולם.

ה״טיוב״ (או ״אנדרגראונד״) של לונדון היא מערכת רכבות תחתיות (ועיליות!) שמורכבת מ-11 (בקרוב 12) קווים בצבעים שונים, בעלת 275 תחנות ומשרתת כמעט מיליארד נוסעים בשנה! בעזרת האנדרגראונד ניתן להתנייד בקלות יחסית מנקודה לנקודה בתוך העיר לונדון (בעיקר באזורים המרכזיים שבה), כשלכל קו יש ׳אופי׳ משלו, סוגי קרונות שונים, מהירויות שונות וכמובן היסטוריה מעניינת משלו.

ישנו כבר ׳עולם מושגים׳ ואפילו ׳שפה׳ לעולם התת-קרקעי של הטיוב הלונדוני, ויעידו כל אותם אנשים שלובשים חולצות עם הכיתוב ׳Mind The Gap׳ (הקריאה המפורסמת של הכרוזים בתחנות, להזהר מהמרווח שבין הרכבת לרציף).

אי אפשר בלעדיה. האנדרגראונד - הרכבת התחתית של לונדון

אי אפשר בלעדיה. האנדרגראונד – הרכבת התחתית של לונדון

כדי להתנייד בקלות יחסית ברכבת התחתית של לונדון, ניתן להיעזר במפות הטיוב המפוזרות בכל מקום בתחנות (וכמובן באפליקציות ייעודיות), וכמובן באפליקציות הניווט המעולות Google Maps ו-Citymapper, שבעיני הן ממש חובה ורק בשביל להשתמש בהן כדאי לעשות חבילת אינטרנט ללונדון או לרכוש סים מקומי עם אינטרנט. מה יותר נוח מלהזין לאפליקציה נקודת מוצא ונקודת יעד והאפליקציה ׳תופרת׳ לך מסלול מדויק?

לגבי מחירים, חשוב לזכור שלונדון מתחלקת לאזורים טבעתיים (Zones) מ-1 ועד 8. לרוב התיירים מסתובבים באזורים 1-2 בלבד (לפעמים 3), אבל חשוב לזכור שככל שעוברים יותר אזורים (וככל שנוסעים בשעות העומס והשיא ולא בשעות הרגועות) כך מחיר הנסיעה נעשה יקר יותר.

עם זאת, ברגע שעוברים כמות מסויימת של נסיעות ביממה, ישנה מגבלת מחיר (Daily Cap) שמעבר לה כבר לא משלמים (לדוגמה, אם לא תצאו מאזורים 1-2 ותשתמשו באוייסטר, לא תשלמו יותר מ-7 פאונד ליום!) מידע נוסף על תעריפים ומחירים תמצאו באתר ה-TfL.

הנה קישור למפה ברזולוציה גבוהה של האדרגראונד / טיוב הלונדוני. אגב, המפה, שעלה נרשם פטנט עולמי, היא לא מפה שמייצגת באמת את הקווים גיאוגרפית (מפה כזו תמצאו כאן), אלא מפה שנועדה לעזור לנוסעים בהתמצאות מהירה. כמו כן, עותקים חינמיים של המפה הזו תוכלו למצוא בכניסה לכל תחנת אנדרגראונד גדולה בלונדון.

הנה אחד מיני מדריכים רבים כיצד להשתמש ברכבת התחתית של לונדון. למדו, השכילו וסעו:

חשוב לזכור שכחלק ממערך האדרגראונד הלונדוני פועלות גם הרכבת העילית (Overground), שמשרתת בעיקר את האזורים שמסביב למרכז העיר, רכבת אזור המעגנים האוטומטית ה-DLR, שמשרתת את אזור המעגנים במזרח לונדון (מה שהיה פעם נמל לונדון), ובפרוורים הדרומיים של העיר (קרוב לאזור בו אני גר אך סביר שאתם לא תגיעו לשם), ישנה גם רכבת קלה (Tram).

הרכבת הארצית (National Rail) / רכבות פרווריות ובין-עירוניות

לרוב, כשתרצו לצאת מלונדון לערים או עיירות שמחוץ לה, או להגיע לפרוורים שנמצאים באזורים מרוחקים יחסית בתוך לונדון, תצטרכו להשתמש בשירות הרכבות ה׳רגילות׳. לעתים מדובר ברכבות יעילות ומהירות למדי, אך ככל שהמרחק גדל כך גם המחיר, ונסיעה של מספר שעות מחוץ ללונדון עשויה להיות עסק יקר למדי, לכן כדאי פעמים רבות להזמין כרטיסים כמה שיותר זמן מראש.

את הרכבות מפעילות מספר חברות, לפי האזורים השונים של לונדון וחשוב לזכור שאם הנסיעה שלכם היא מחוץ ללונדון רבתי, לא תוכלו להשתמש בכרטיס האוייסטר ותאלצו לקנות כרטיס נפרד.

ישנן כמה תחנות עיקריות (לרוב גדולות) שמהן יוצאות הרכבות הארציות לכל רחבי בריטניה (ופרוורי לונדון). כך למשל, הרבה מהרכבות שיוצאות לכיוון צפון אנגליה (והיורוסטאר, שמקשרת בין לונדון לפריז, אמסטרדם ובריסל) יוצאות מתחנת King’s Cross / St Pancras, הרבה מהרכבות שיוצאות לדרום אנגליה יוצאות מתחנות Victoria, London Bridge ו-Charing Cross, והרבה מהרכבות שיוצאות לכיוון מערב אנגליה יוצאות מתחנות כמו Liverpool Street ו-Paddington.

למרות שיש תחנות רבות נוספות שמשרתות את הרכבות הארציות, וחשוב תמיד לבדוק לפני הנסיעה שלכם מאיזו תחנה יוצאת הרכבת וכיצד להגיע אליה, וכמובן באיזה מספר רציף (platform), מכיוון שבחלק מהתחנות יש מספר גדול מאוד של רציפים.

רוצים לצאת מלונדון? הנה מדריך שמסכם את שלל הדרכים לעשות זאת:

היורוסטאר (Eurostar)

רכבת מהירה שמקשרת בין לונדון ודרום-מזרח אנגליה (יוצאת מתחנת סט. פנקרס / קינג׳ס קרוס) לערי בירה אחרות באירופה (חוצה את תעלת למאנש) כמו פריז, בריסל ואמסטרדם (אולי בהמשך ערים נוספות). הנסיעה מלונדון לפריז או לאמסטרדם ברכבת לוקחת לרוב זמן רב יותר מאשר טיסה, וגם יקרה יותר אם לא מזמינים הרבה זמן מראש, אך יש לה גם יתרונות אחרים.

למשל – הגעה ממרכז של עיר אחת למרכז של עיר שניה, בניגוד לטיסות שמביאות את הנוסעים לנמלי תעופה שלרוב מרוחקים ממרכז הערים. אם מחשבים את החיסכון בזמן הנסיעה לנמל התעופה, וגם הזמן שלוקח לעבור את הבטחון, הדיוטי פרי, הציפיה בשער והעלייה למטוס, יוצא שלקחת רכבת מלונדון לפריז למשל זה לא משמעותית ארוך יותר מטיסה.

בנוסף, בניגוד לטיסות, בנסיעה ביורוסטאר מותר לכל נוסע לקחת שתי מזוודות בגודל מלא, המושבים כמעט תמיד מרווחים יותר מאשר במטוס, הנוף יפה ובכללי החוויה שווה את הטרחה (ואם מזמינים מספיק זמן מראש, יתכן שגם את המחיר). אני לקחתי פעם אחת עם אשתי את היורוסטאר מלונדון לאמסטרדם, המסע ארך שלוש וחצי שעות, וההגעה ממרכז לונדון למרכז אמסטרדם היתה נוחה מאוד. הנסיעה מלונדון לפריז אפילו קצרה יותר – שעתיים וחצי.

היורוסטאר. ממרכז לונדון למרכז פריז בשעתיים וחצי

היורוסטאר. ממרכז לונדון למרכז פריז בשעתיים וחצי

האוטובוסים של לונדון

אוטובוסי הקומותיים האדומים הם גם מסימני ההיכר של לונדון, ואם טעיתם למה צריך אוטובוסים כשיש מערך רכבות תחתיות כל כך מפותח, אני מציע לא לפסול את זה כל כך מהר. כשנוסעים באוטובוס רואים את העיר (לפעמים, אם תופסים את המושב הקדמי בקומה העליונה, זה אפילו כיף מאוד). תיירים רבים ׳מוותרים מראש׳ על האוטובוסים, וככה מכירים פחות את העיר, כי ברכבת התחתית מן הסתם לא רואים כלום.

יש רחובות שהנסיעה בהם היא פשוט חוויה בפני עצמה, וחבל לפספס. בנוסף, הנסיעה באוטובוסים היא זולה משמעותית מהנסיעה באנדרגראונד – רק פאונד וחצי לנסיעה, ולא משנה כמה היא ארוכה וכמה אזורים בלונדון היא חוצה. חשוב לזכור שבניגוד לישראל (למרות שככל הנראה המצב עומד להשתנות בקרוב), באוטובוסים בלונדון ניתן לשלם רק באמצעות כרטיס האוייסטר או הטראוולקרד, ולא באמצעות כסף מזומן.

כמו כן, העברת הכרטיס באוטובוסים, בניגוד לרכבות, מתבצעת רק בעליה מהאוטובוס ולא גם בירידה ממנו. בדומה לרכבות התחתיות ובכלל להתניידות בלונדון, גם בניווט באוטובוסים אני ממליץ ללמוד כיצד לעבוד עם האפליקציות Google Maps ו-CityMapper.

מסימני ההיכר הבולטים של לונדון. אוטובוס קומותיים אדום, ישן מול חדש

מסימני ההיכר הבולטים של לונדון. אוטובוס קומותיים אדום, ישן מול חדש

בדומה לרכבות הבין-עירוניות, יש גם חברות אוטובוסים בין-עירוניים שיכולים לקחת אתכם לערים אחרות בבריטניה. אמנם זמן הנסיעה לרוב ארוך משמעותית מהרכבות, אך גם המחיר נמוך משמעותית, לעתים פי כמה וכמה מרכבת! אחת מאותן חברות היא National Express, ומומלץ לרכוש מראש כרטיסי נסיעה מהאתר שלהם כמה שיותר זמן לפני הנסיעה שלכם.

שירותים ציבוריים בלונדון

דבר נוסף שחלקכם ודאי ירצו לקחת בחשבון הוא נושא השירותים הציבוריים, שנדירים למדי בתחנות המפוזרות במרכז העיר, וקצת יותר נפוצים מחוץ למרכז. אך אל דאגה, הנה מאמר שיעזור לכם למצוא שירותים ציבוריים בלונדון.

שתפו את זה