שכונת גריניץ׳ בלונדון. (קו) הזמן עוצר מלכת

גריניץ׳ שבדרום-מזרח לונדון נשארה כפרית, נעימה ולא שורצת תיירים, למרות היופי והחשיבות העולמית שלה כקו הזמן הבינלאומי. יש בה בין השאר את אחת מנקודות התצפית היפות על לונדון, שוק מגניב והרבה דברים שקשורים לספנות וים.

על ראש הגבעה - גריניץ'
על ראש הגבעה – גריניץ'

גריניץ׳ (״כפר ירוק״ בסקסונית עתיקה) היתה ונשארה אחת מהשכונות הירוקות, היפות והנעימות בלונדון. כשעומדים על ראש הגבעה מרגישים במרכז לונדון, אבל גריניץ׳ מרוחקת 40 דקות (ברכבת) או שעה (בשייט) ממרכז לונדון וזה מה שכנראה השאיר אותה יחסית שקטה, נעימה ושלווה, למרות שלא חסרים בה דברים מעניינים לראות ולעשות.

אנחנו מאוד ממליצים לקחת שייט על התמזה ממרכז לונדון, בעיקר אם אתם משפחה. זה מכניס לאווירה הימית של גריניץ', פותח אתכם לנופים ולמקומות האיקונים של לונדון שנמצאים ליד הנהר ומספק אלטרנטיבה מעולה לעוד נסיעה ברכבת התחתית.

המתחם הימי הגדול, מצפה הכוכבים ואפילו השוק של גריניץ׳, כולם חלק מאתר מורשת עולמית. הכפר העתיק גריניץ׳, שהפך בסופו של דבר לשכונה בלונדון (כמו הרבה מקומות אחרים שנבלעו ע״י העיר העצומה), תופס מקום של כבוד בבריטניה ובעולם בזכות החשיבות שלו כמרכז ההכשרה של הצי המלכותי, התרומה שלו למדע, למיפוי הים והאסטרונומיה, ובזכות קו האורך הבינלאומי 0 שנקבע בו ועובר בו, מה שאומר שכשאתם עומדים על קו המתכת בגריניץ׳ אתם בעצם עומדים על קו הזמן הבינלאומי, ה-GMT) Greenwich Mean Time), שחותך את העולם (בצורה מלאכותית כמובן) למזרח ומערב, ול-24 איזורי זמן שונים (ישראל לדוגמה נמצאת ב-GMT+2, כלומר, שעתיים קדימה מבריטניה).

לגריניץ׳ כדאי להגיע ביום יפה, וליהנות לא רק משיטוט בשכונה עצמה, אלא גם מהשוק המיוחד, מהאטרקציות הקשורות למוזיאון הימי, לאניות ולספינות, וכמובן מהפארק הענקי ומהתצפית הפנורמית המרשימה, לדעתי התצפית השווה ביותר על לונדון.

airalo ad

איך מגיעים אל גריניץ'?

לגריניץ׳ אפשר להגיע בכמה דרכים, תלוי איפה אתם נמצאים בלונדון. מרוב המקומות במרכז לונדון יקח לכם בין 45 דקות לשעה להגיע לגריניץ׳. הדרך המומלצת היא כמובן לשאול את Google Maps. אם אתם במרכז לונדון, תצטרכו לנסוע ברכבת התחתית, ואז להחליף אותה לרכבת הקלה האוטומטית (DLR) שיש באיזור של גריניץ׳. אם אתם רוצים להגיע לגריניץ׳ יותר בסטייל, אפשר גם לקחת שייט מאיזור Westminster (ליד הביג בן), כשהשייט לרוב מלווה בהסברים על מקומות מעניינים שתעברו בהם בדרך, על נהר התמזה. אם אתם בדרום או מזרח לונדון, לרוב קל יחסית להגיע לגריניץ׳ באוטובוס.

פרסומת של מסעדת מזל בלונדון

הנה המפה שהלונדוניסט הכין עבורכם לגריניץ׳:

אם הגעתם דרך ה-DLR, מומלץ לרדת בתחנת Cutty Sark, היכן שנמצאת הספינה המפורסמת.

גם אם תגיעו בשייט, סביר להניח שהספינה קאתי סארק (Сutty Sark) היא הדבר הראשון שתראו. ספינת המפרש המרשימה, שבמאה ה-19 נחשבה לספינת המפרש המהירה והגדולה בעולם, ונועדה בעיקר לייבא תה במהירות לאנגליה מהמושבות הרחוקות באסיה. כיום הספינה שייכת למוזיאון הימי הבריטי הסמוך, וניתן לסייר בה ואף מתחתיה (רכישת כרטיסים מוזלים), ולראות כיצד חיו, ישנו ואכלו המלחים והספנים ששירתו בה לפני מאה שנים ויותר, להשתעשע בניווט על הסיפון, ואף לרדת לחדרים בהם אוחסנו ארגזי התה מכל העולם. בנוסף, כאן תוכלו לרכוש כרטיסים משולבים לביקור בספינה ובמוזיאון, יחד עם ביקור במצפה הכוכבים שנמצא ליד קו הזמן הבינלאומי (פרטים בהמשך המאמר).

נהגוס - פרסום לרוחב
ספינת המפרש המהירה ביותר בעולם במאה ה-19. Cutty Sark
ספינת המפרש המהירה ביותר בעולם במאה ה-19. Cutty Sark

אם נמשיך ללכת מעט דרומה מהספינה, נגיע למספר בניינים יפים שבהם חנויות בוטיק, מאפיות, פאבים וחנויות של אמנים/ בין החנויות המומלצות תמצאו את מאפיית Paul Rhodes, חנות המתוקים The Fudge Patch וחנות המתנות Paper Moon. בין החנויות יש רחבה גדולה שבה מתקיים מדי יום (ובעיקר בסופי שבוע) שוק גריניץ׳. הפתעה נעימה לכל מי שמבקר בשכונה. שוק גריניץ׳ מתחלק לשני חלקים, כשהחלק הגדול יותר מוקדש לאמנות, פריטי אספנות ועתיקות, והחלק הקטן יותר לאוכל רחוב בינלאומי (כיאה ללונדון).

שעונים ומצפנים עתיקים בשוק גריניץ׳
שעונים ומצפנים עתיקים בשוק גריניץ׳

בין שלל דוכני האמנים והעתיקות שבשוק, תמצאו בין השאר מצלמות עתיקות, שעונים עתיקים, מצפנים, תחתיות וינטג׳ לאספנים של סרטים ופרסומות ישנות, בגדים, פריטי פופ-ארט, ארט דקו, אביזרי קולנוע ישנים, תיקים ועוד שלל הפתעות שמשתנות מביקור לביקור. בפעם הקודמת שביקרתי בשוק למשל ראיתי למשל דוכן של נרות בעבודת יד שמעוצבים כמו משקאות וקינוחים, או אמן שמייצר לכם במקום שלטי מתכת מעוצבים עם כיתוב לבחירתכם.

לבשל בסטייל - כפות עץ לבישול בשוק גריניץ׳
לבשל בסטייל – כפות עץ לבישול בשוק גריניץ׳

בשוק האוכל, שפועל במתכונת מצומצמת באמצע השבוע ושיאו בסופי השבוע, תמצאו בין השאר אוכל תאילנדי, הודי, מקסיקני, קריבי, אמריקאי ודרום אמריקאי. דוכן אחד שאני ממליץ לא לפספס הוא של Pimp My Ramen, שמתמחים בהמבורגרים עם טוויסט: במקום הלחמניה המוכרת תקבלו את ההמבורגר (או את תבשיל ה-Pulled Pork) בתוך שני גושים של איטריות ראמן, והדבר עובד לא רע באופן מפתיע. אם חשקה נפשכם במקום נחמד לשתות בו בירה של צהריים, נסו את הפאב Admiral Hardy, שהעיצוב שלו, מהתקרה עם הסקייטבורדים ועד לשירותים המעניינים, לא ישאיר אתכם אדישים.

מה יש עוד לעשות בגריניץ'?

והנה סרטון סיור בשוק גריניץ׳

אם אתם כבר בשוק גריניץ׳, אל תפספסו את Pimp My Ramen – המבורגר ב׳לחמניית ראמן׳
אם אתם כבר בשוק גריניץ׳, אל תפספסו את Pimp My Ramen – המבורגר ב׳לחמניית ראמן׳
קפה במשקל בשלל טעמים בשוק גריניץ׳
קפה במשקל בשלל טעמים בשוק גריניץ׳

מסביב לשוק גריניץ׳ תמצאו מגוון של חנויות בוטיק, אמנות, אספנות ועוד. חובבי התקליטים למשל יהנו משתי חנויות קרובות זו לזו, Music & Video Exchange ו-Casbah Records, שנחשבת לאחת מחנויות התקליטים המומלצות בלונדון כולה.

הפאב Admiral Hardy, הקירות מחווה לרוק כבד והתקרה כולה סקייטבורדים
הפאב Admiral Hardy, הקירות מחווה לרוק כבד והתקרה כולה סקייטבורדים

יש באזור גם מסעדה סינית מוצלחת בשם Tai Won Mein, שהיא טובה יותר מרוב מסעדות הז'אנר שתמצאו בצ'יינה טאון, ולידה סניף של רשת הסושי המצוינת Sticks'n'Sushi.

מקומות לינה מומלצים בגריניץ׳

יקר

בינוני

זול (יחסית, זו עדיין לונדון)

מלונות נוספים באיזור גריניץ'



Booking.com

אטרקציות ימיות בגריניץ'

אם אתם שייכים לאותם האנשים שהים עושה להם את זה, או שיש לכם זיכרונות טובים מהשירות בחיל הים, לא תרצו לפספס את הביקור במוזיאון הימי הלאומי (National Maritime Museum), שנחשב למוזיאון הימי הגדול והמוביל בעולם, וכולל אוסף מרשים של עוגנים, מפות עתיקות, חלקי ספינות, סיפורי מסעות, מגלי ארצות, אמנות ימית ועוד.

המוזיאון עבר בשנים האחרונות שיפוץ והרחבה, הותאם גם לילדים, ובשנת 2012 אף נפתח בו אגף על שם סמי עופר, שתרם למוזיאון 20 מיליון פאונד (הסכום הגבוה ביותר שנתרם אי פעם למוסד תרבות בבריטניה). במוזיאון מתקיימות גם תערוכות שונות, למשל התערוכה הזו, שבה מציגים טובי צלמי הים הבריטים את התמונות הנדירות והמרשימות שלהם מכל רחבי החופים הבריטים, כולל היסטוריה של צילומי החוף ותרבות חופשות החוף הבריטית (שיש לה, כך מסתבר, עומק ועושר מפתיעים).

במוזיאון יש גם משחקיה נהדרת לילדים עם נושאים שקשורים לים ולספנות, כך שאם אתם מגיעים עם ילדים בהחלט שווה לעצור שם. באופן כללי המוזיאון (וגריניץ' בכלל) מאוד מתאים לילדים ומומלץ לבקר בהם כמשפחה.

היסטוריה מפוארת של ספינות ומסעות. המוזיאון הימי של גריניץ׳
היסטוריה מפוארת של ספינות ומסעות. המוזיאון הימי של גריניץ׳

ההיסטוריה הימית המפוארת של גריניץ׳ לא מסתיימת כאן. במאה ה-17 נבנתה בגריניץ׳ המכללה הימית המלכותית (Old Royal Naval College), ששימשה כמוסד המרכזי להכשרת קציני חיל הים המלכותי, והעלתה עוד יותר את החשיבות של גריניץ׳, בשל המרכזיות של הצי המלכותי באימפריה הבריטית, שהיתה אז בשיאה ושלחה ספינות לכבוש ולייבא דברים מכל העולם. כיום משמש המתחם המרשים בעיקר לצילומי סרטים, סדרות טלויזיה ופרסומות, ופתוח לציבור הרחב. בתוך המכללה נמצא אתר מיוחד בשם Painted Hall, ציור קיר עצום שהושלם בין השנים 1707 ל-1726 ונחשב לציור התקרה הגדול בבריטניה כולה.

ציור התקרה הגדול והמרשים ביותר בבריטניה – Painted Hall
ציור התקרה הגדול והמרשים ביותר בבריטניה – Painted Hall

אגב, בעבר שכנה כאן חנות מיוחדת בשם Nauticalia, שהיא חנות קונספט למתנות, מזכרות ואביזרי אספנות, שכולם קשורים בים, ספינות, מסעות ואסטרונומיה. יש כאן בין השאר דגמים של ספינות עץ, יאכטות ומגדלורים, פאזלים, ציוד ניווט ומשקפות, שעונים, תרמומטרים וכמעט כל דבר שחובבי מסעות, מיפוי, ים וחלל יכולים לחשוב עליו. למה אני מספר לכם את זה? א. כי אני אופטימי ומקוה שהיא תפתח שוב עם הזמן אבל ב. נראה שאפשר לקנות ממנה ציוד ימי אונליין. הנה הכתובת: nauticalia.com.

Nauticalia, חנות לחובבי מסעות, ספנות, אסטרונומיה ועוד.
Nauticalia, חנות לחובבי מסעות, ספנות, אסטרונומיה ועוד.

הפארק המלכותי של גריניץ'

הפארק המלכותי של גריניץ׳, אחד משמונת הפארקים המלכותיים של לונדון, שהוא למעשה הפארק הגדול ביותר בדרום-מזרח לונדון. כמו פארקים מלכותיים אחרים, גם פארק גריניץ׳ שימש בעבר את בית המלוכה כאתר ציד. ההגעה לנקודת התצפית לוקחת מספר דקות של עליה בשביל (מתאים גם לעצלנים), והנוף שווה את זה. מלבד התצפית הפנורמית (האהובה עלי בלונדון), הפארק עצמו מומלץ מאוד לפיקניק, טיול ביום יפה, ויש בו בין השאר גן ורדים, מגרשי טניס, שרידים מהתקופה הרומית, עץ אלון עתיק ששרד מתקופת אליזבת׳ הראשונה, מסעדה נחמדה, מצפה הכוכבים המפורסם ועוד.

בונבוניירה של תצפית. פארק גריניץ׳
בונבוניירה של תצפית. פארק גריניץ׳

מצפה הכוכבים של גריניץ׳

בצמוד לתצפית היפה תוכלו למצוא את מצפה הכוכבים של גריניץ׳, שנבנה במאה ה-17 והיה המבנה הראשון בבריטניה שכולו מוקדש למחקר מדעי. כאן ישב האסטרונום המלכותי של בריטניה, ומכאן עבדו המדענים המלכותיים כדי למפות את קווי האורך בים, והחליטו שכאשר השמש עוברת בדיוק מעל המצפה, השעה תהיה 12 בצהריים. כך למעשה נקבעה חלוקת אזורי הזמן לפיה עובד כיום רוב העולם, ה-GMT) Greenwich Maritime). את ׳קו האפס׳ של ה-GMT מייצג הפס הכסוף שעובר ברצפה של המצפה. הכניסה למוזיאון המצפה ולקו עצמו היא כיום בתשלום (כאן תוכלו למצוא כרטיסים בהנחה), והמבקרים יכולים לבקר בחדרים בהם עבדו האסטרונומים, להצטלם על הקו, לבקר במצפה הכוכבים ועוד. בכל יום בשעה 13:00 צונח מראש המצפה ״כדור הזמן״, והוא כדור אדום שמסמל את השעה המדוייקת 13:00 מבלי להתחשב בשינויי זמן מלאכותיים (שעון קיץ/חורף). כאן תוכלו לרכוש כרטיס משולב לביקור במצפה יחד עם הספינה קאתי סארק.

פארק גריניץ׳
פארק גריניץ׳

אם תמשיכו ללכת לעומקו של פארק גריניץ׳, תגיעו בסופו של דבר לחלקו האחורי, שם מתחילה השכונה היפה בלאקהית׳ (Blackheath), שהיא לא מלאה באטרקציות כמו גריניץ׳, אבל מתאימה לשיטוט למי שרוצה לראות בתים יפים ולטייל ברחובותיה של שכונה לונדונית יוקרתית ואיכותית.

בצידה השני של גריניץ׳, בתוך מה שנקרא בעבר ׳כיפת המילניום׳, נמצא ה-O2, מרכז תערוכות, אירועים ובידור, ובו תמצאו לעתים הופעות של זמרים ולהקות מהשורה הראשונה (למשל דיפ פרפל, אדל, קנדריק למאר, קייטי פרי ועוד), ואינסוף מסעדות, פאבים ואפילו מתחם קולנוע. לאחרונה נחנכה גם אטרקציה שמאפשרת טיפוס בעזרת חבל מיוחד למעלה הכיפה (כאן תוכלו לרכוש כרטיסים בהנחה) בשם "Up at The O2", המאפשרת שילוב של תצפית נדירה על הנהר והעיר, לצד אטרקציה מאתגרת. בדרך לשם ממרכז גריניץ׳, תוכלו לעצור ב-The Old Brewery  מבשלת בירה היסטורית ופעילה עם מרכז מבקרים ומסעדה.

אטרקציה נוספת, ועוד דרך מעניינת לראות את לונדון מלמעלה, הוא הרכבל הלונדוני שנפתח ב-2012 בשיתוף פעולה של חברת התחבורה הציבורית של לונדון (TFL) וחברת התעופה Emirates. הרכבל מאפשר שיוט של עשר דקות בגובה של כמעט מאה מטרים, מגריניץ׳ ועד לאיזור קנארי וורף, תוך תצפית על גורדי השחקים, נהר התמזה והריאות הירוקות שבאיזור. היתרון: אפשר להשתמש בכרטיס האוייסטר (כרטיס התחבורה הציבורית הלונדוני) כדי לעלות על הרכבל,  וזה אפילו יוצא זול יותר מלקנות כרטיס.

דרך נפלאה לסיים יום מוצלח בגריניץ׳ ולחזור מה-׳כפר׳ לעיר. הרכבל של גריניץ׳
דרך נפלאה לסיים יום מוצלח בגריניץ׳ ולחזור מה-׳כפר׳ לעיר. הרכבל של גריניץ׳

מקומות לינה מומלצים בגריניץ׳

יקר

בינוני

זול (יחסית, זו עדיין לונדון)

מלונות נוספים באיזור גריניץ'



Booking.com

מנהרת הולכי הרגל של גריניץ'

כשסיימתם את הביקור שלכם ובא לכם להיקלע להרפתקה קלה, תוכלו ללכת לבדוק את מנהרת הולכי הרגל של גריניץ'. בלונדון יש לא מעט בניינים מיוחדים והישגים הנדסיים יוצאי דופן. אחד מהם הוא ממש לא חדש: מנהרת גריניץ', שנבנתה לפני למעלה מ-120 שנה ומאפשרת להולכי רגל לחצות את התמזה בקלות.

המנהרה הזו, שנפתחה בשנת 1902, נמתחת מגני Cutty Sark (ליד מזח גריניץ') ועד Island Gardens, פארק הממוקם בקצה הדרומי של Isle of Dogs. כניסת המנהרה מכל צד שוכנת בבניין מעוגל ייחודי, ופנים המנהרה משובץ ב-200,000 אריחים לבנים.

המנהרה נמצאת בעומק של כ-15 מטר, נמשכת לאורך 370 מטר ומספקת מסלול מהיר וקל למי שמעוניין לחצות את התמזה מבלי להשתמש בגשר או במעבורת.

היא נבנתה במקור כדי לעזור לעובדי הנמל החיים מדרום לנהר להגיע למקום עבודתם ברציפים ב-Isle of Dogs. כיום, היא ממשיכה להיות מסלול חיוני עבור מקומיים, נוסעים ותיירים הרפתקנים שמחפשים אלטרנטיבה מעניינת למסלולי ההליכה שלהם. אם יש לכם אומץ, רדו למנהרה והלכו לאורכה לצד השני של הגדה, אחרי שסיימתם את הביקור שלכם בשכונה.

גריניץ' היא אחת השכונות המיוחדות בלונדון, מפני שהיא משלבת בין אטרקציות שוות באמת, ברמה של מה שתוכלו למצוא במרכז לונדון, מוזיאונים, ותצפית על לונדון, לבין שכונת מגורים מקסימה עם שוק אוכל ענקי, חנויות עצמאיות, מאפיות ומסעדות.

מצד אחד תוכלו לחוות בה את כל מה שתייר בלונדון מחפש, ומצד אחר תוכלו לקחת הפסקה מההמולה של מרכז העיר וגודש התיירים. אם אתם חובבי ים וספנות, זהו המקום בשבילכם, אבל גם לפודיז, לסקרנים והרפתקנים יש לא מעט מה לעשות כאן.

אטרקציות מובילות בגריניץ׳

סיור מודרך בגריניץ׳